raapstelen

Raapstelen: juist nu lekker en gezond!

Het zal niemand ontgaan zijn… Het is weer voorjaar en dat betekent voorjaarsgroentes zoals bijvoorbeeld raapstelen.

Raapstelen worden ook wel keeltjes of bladmoes genoemd en zijn frisgroene, langwerpige blaadjes. Ze doen wel wat denken aan rucola. Raapstelen zijn eigenlijk het jonge groen van meiknollen of (chinese) kool en ze hebben een licht pittige maar toch wel frisse smaak.

De blaadjes zijn wel erg kwetsbaar en je kan ze maar zo’n 3 dagen bewaren, bij voorkeur in een open plastic zak in de koelkast.

Raapstelen zijn ook nog eens heel gezond!

Inmiddels weet iedereen wel dat groentes gezond zijn maar het bijzondere aan voorjaarsgroentes is dat zij nog meer vitamines en mineralen bevatten en ze hebben in veel gevallen ook een zuiverende werking.

En juist na de winter hebben we allemaal extra behoefte aan deze vitamines en mineralen en kunnen we ook allemaal wel een grote schoonmaak gebruiken!

Raapstelen bevatten met name vitamine B en C en calcium en ijzer.

Wat kan je er van maken?

De blaadjes worden vaak rauw in een stampotje verwerkt maar je kan ze ook koken, roerbakken of in een salade verwerken. Eerder plaatste ik al een heerlijk recept: salade van raapstelen met avocado en blauwe kaas .

Nitraatrijk

Raapstelen zijn rijk aan nitraat maar hoe zat dat nou ook alweer met nitraat?

  • Nitraat is een stof die van nature voorkomt in groente, de stof nitraat zelf niet schadelijk voor de mens. Het gevaar zit in de mogelijkheid dat nitraat wordt omgezet in nitriet door bewaren, bereiden en/of eten van de groente
  • Door nitriet kan de beschikbaarheid van zuurstof in het bloed verminderen en door de combinatie van nitriet met vis (met name de eiwitten hierin) kunnen kankerverwekkende nitrosaminen ontstaan
  • Europees onderzoek heeft aangetoond dat het eten van nitraatrijke groente opweegt tegen de nadelen (EFSA). Omdat groente in Nederland relatief veel nitraat bevat blijft hier echter de aanbeveling gelden om slechts 2 keer per week nitraatrijke groente te eten
  • Voor baby’s geldt het advies om deze te mijden tot de leeftijd van 1 jaar
  • Voorbeelden van nitraatrijke groenten naast raapstelen zijn rucola, sla, spinazie, andijvie, rode biet, bleekselderij, Chinese kool, koolrabi, paksoi, postelein en waterkers

Lang werd ook gezegd dat je nitraatrijke groente niet nogmaals mag opwarmen (ik hoor het mijn moeder nog zo zeggen :-) . Inmiddels is dat strandpunt wat achterhaald. Mits het opwarmen zorgvuldig gebeurd; koel de groente snel af, bewaar het maximaal 2 dagen in de koelkast en warm het vervolgens weer snel (en niet te lang) op.

Geniet met mate en zolang het dus kan van deze frisse voorjaarskanjer!

4

Wat vind jij?

x

Mis geen enkel blog van mij en schrijf je nu in!