Quinoa

Quinoa; supergezond en superlekker superfood

Ik heb al een paar recepten geplaatst met quinoa, zoals tabouleh van quinoa en griekse salade op basis van quinoa, maar wat is quinoa nu eigenlijk?

Quinoa behoort tot de ganzenvoetfamilie, net als de rode biet en spinazie. Quinoa is dus formeel ook geen graan (bevat dus ook geen gluten) maar wordt wel vaak gebruikt als graanvervanger in maaltijden.

2013 = Quinoa jaar!

De voedsel en landbouworganisatie van de VN heeft 2013 zelfs uitgeroepen tot het jaar van de quinoa! Het pseudograan krijgt hiermee wereldwijde erkenning als natuurlijke voedselbron met een hoge voedingswaarde.

Oorspronkelijk komt Quinoa uit Zuid-Amerika, het werd verbouwd op de hellingen van het Andesgebergte door de Inca’s. De naam komt ook uit de taal van de Inca’s en betekent ‘moedergraan’.

Bijzondere voedingswaarden

Het bijzondere aan quinoa is vooral de bijzondere voedingswaarde en daarom wordt het ook vaak een superfood genoemd:

  • Quinoa bevat 15% eiwitten, meer dan welk ander graan
  • De kwaliteit van deze eiwitten (dit wordt bepaald door de mate waarin wij deze voedingseiwitten in lichaamseiwitten kunnen omzetten) is ook nog eens bijzonder hoog omdat quinoa alle essentiële aminozuren bevat
  • Quinoa bevat veel voedingsvezels en bevat in vergelijking met andere granen meer vitamines (B1, B2, E) en mineralen (ijzer, calcium, kalium, magnesium en zink)
  • Het vetpercentage van quinoa is circa 5% en dit is voor granen relatief hoog, dit zijn echter wel de gezonde vetten!
  • Quinoa heeft een lage glycemische index, deze index geeft aan hoe snel de koolhydraten in het lichaam worden afgebroken en de invloed die ze daarmee hebben op de bloedsuikerspiegel

De korrels zijn bedekt met bitterstoffen (saponinen), deze beschermen de korrels tegen vogels, insecten en fel zonlicht. Deze bitterstoffen verwijder je door het zaad voor het koken te wassen.

Bereiding

De bereiding van quinoa is eenvoudig:

  • Ga uit van een water (of bouillon) – quinoa verhouding van 2:1
  • Was de quinoa
  • Breng het water aan de kook
  • Kook de quinoa 12 – 15 minuten, halverwege even doorroeren
  • Afgieten en even laten droogstomen
  • De quinoa is gaar als de korrels zijn opengesprongen en de kiem zichtbaar is
Keerzijde van deze populariteit…
Tot voor kort was quinoa alleen verkrijgbaar in de natuurwinkels maar door de sterk toegenomen populariteit van quinoa hebben de grotere voedingsconcerns dit graan ook in het assortiment opgenomen. In deze toegenomen populariteit schuilt ook direct wel een gevaar.
Recent werd er in het nieuws bericht over het feit dat de lokale bevolking in Zuid-Amerika zelf bijna geen quinoa meer eet door de grote vraag uit het westen waardoor de prijs enorm is gestegen…. Koop je quinoa dus bewust, bij voorkeur biologisch en fairtrade.
9

Wat vind jij?

x

Mis geen enkel blog van mij en schrijf je nu in!