noten

Nuts op noten!

Alhoewel ik noten altijd erg lekker heb gevonden at ik ze tot een paar jaar geleden niet vaak. Noten bevatten namelijk vrij veel vet en calorieën en daarom stonden ze bij mij op het lijstje van eten dat ik zou moeten vermijden. Dus pakte ik liever light chips dan de in mijn ogen vette noten.

Het voedingscentrum plaatst de noten ook niet in de schijf van vijf vanwege de hoeveelheid energie die ze bevatten…

Inmiddels weet ik beter, noten zijn namelijk supergezond en bij gebruik in normale hoeveelheden beschermen noten ons tegen welvaartsziektes. Onderzoek toont aan dat regelmatig eten van noten de kans op een hartaanval en diabetes vermindert en dat het een verlagende werking heeft op het cholesterol.

Wat zijn noten eigenlijk?

De enige echte noten zijn eikels, hazelnoten, kastanjes en beukennoten. Andere zaden, pitten en vruchten worden ook vaak noten genoemd omdat ze er op lijken en we ze op dezelfde manier gebruiken.

Zo zijn pinda’s bijvoorbeeld peulvruchten en amandelen de zaden van een steenvrucht. Voor het gemak heb ik het nu over noten zoals we ze in de dagelijkse praktijk noemen.

Noten kan je rauw of gebakken eten met uitzondering van pinda’s. Rauwe peulvruchten bevatten de stof lectine, die slecht is voor darmen en nieren. Pinda’s die voor de consumptie van mensen zijn bedoeld zijn dus altijd verhit geweest (zelfs de pinda’s in dop).

Noten zijn niet lang houdbaar

Omdat noten zoveel vet bevatten worden ze snel ‘ranzig’. Dit geldt vooral voor macademia’s, pecannoten en walnoten. Deze ranzigheid, ofwel de oxidatie van de vetten, gebeurt sneller onder invloed van licht, warmte en vochtigheid. Bewaar noten daarom ook altijd afgesloten op een koele en droge plaats. Bij voorkeur niet in een metalen blik want metaal bevordert ook weer het proces van oxidatie.

Vochtige noten gaan schimmelen en worden muf. Beschimmelde noten mag je absoluut niet meer eten! De noten vormen dan aflatoxine en dit is giftig.

Gepelde noten zijn ongeveer 1 jaar houdbaar, de meeste noten in dop 1-2 jaar.

Noten zitten bomvol met goede stoffen!

Noten zijn rijk aan eiwitten, onverzadigde vetten, vezels, vitamines en mineralen:

  • De hoeveelheid eiwitten in noten ligt tussen de 14 en 19% met pinda’s als uitschieter met zelfs 25% eiwit (het is immers een peulvrucht)
  • Het vetgehalte ligt tussen de 45 en 75%, vooral enkelvoudige onverzadigde vetzuren (omega 9). Macademia noten scoren het hoogst met 75% vet, gevolgd door de paranoot met 71% vet. Walnoten zijn, in tegenstelling tot de andere noten, rijk aan beide essentiële (meervoudig onverzadigde) vetzuren (omega 6 en omega 3)
  • Noten zijn rijk aan vitamine B1, B6, E, calcium, fosfor, ijzer, foliumzuur, magnesium en kalium

Vanwege de verschillen in voedingswaarde van noten is het dus goed om te variëren! Eet zoveel mogelijk onbewerkte noten. Tijgernootjes en soortgenoten bevatten natuurlijk weer heel veel stoffen en toevoegingen die juist weer niet zo gezond zijn :-)

Noten en allergie

Niet iedereen verdraagt noten even goed. Notenallergieën komen veel voor en kunnen zeer ernstige en levensgevaarlijke reacties uitlokken. De allergie tegen pinda’s is de meest voorkomende variant. Omdat pinda’s peulvruchten zijn en dus niet verwant aan de andere ‘noten’ hoeft een pindaallergie niet meteen te betekenen dat je ook allergisch bent voor de andere noten en andersom geldt dat hetzelfde.

4

Wat vind jij?

x

Mis geen enkel blog van mij en schrijf je nu in!