Havermout met appel en kaneel

Mijn ‘havermout’ met appel en kaneel

Sinds een paar jaar is dit mijn favoriete ontbijt. Warm en daarmee de ideale start van de dag in het najaar en de winter, maar dat weerhoudt mij niet om het ook in de wamere maanden van het jaar te maken. En je kan er eindeloos mee variëren. In de zomer eet ik het bijvoorbeeld met blauwe bessen, frambozen en/of bramen maar nu is appel favoriet.

Ingrediënten voor 1 persoon

  • 1 appel
  • 3-4 eetlepels volle granen zoals haver, spelt, gerst, rogge en boekweit
  • 200 ml. melk of water waarbij ik de voorkeur geef aan een granenmelk zoals amandel-, rijst- of quinoamelk
  • Kaneel naar smaak
  • Optioneel (ik wissel af): gemalen zadenmix (pompoenpit, zonnepit, lijnzaad etc), chia zaden, hennep zaden

De ingrediënten haal ik allemaal bij de natuurwinkel, daar hebben ze een uitgebreid assortiment graanvlokken en granenmelksoorten. Ik wissel de granen en de granenmelksoorten geregeld af.

Bereiding

  1. Appel wassen en in stukjes snijden of raspen
  2. De granen samen met de melk aan de kook brengen
  3. Circa 20 minuten (rustig) laten koken waardoor de granen zachter worden en er een pap ontstaat
  4. Regelmatig roeren
  5. De kaneel toevoegen
  6. Havermoutpap over de stukjes appel gieten
  7. Eventueel nog andere ingrediënten toevoegen zoals in de lijst genoemd (of naar eigen fantasie :-)

Soms voeg ik nog wat volle yoghurt of kwark toe.

Bereidingstijd is circa 25 minuten

Er zijn eindeloos veel variaties te maken. Ik ben benieuwd naar jullie favoriet!

Eet smakelijk!

12

4 Reacties

  1. lia keijzers van vliet

    Gisteren naar de natuurwinkel geweest om inkopen te doen. Dus vanmorgen goed voorbereid van start gegaan. Is inderdaad maar 10 minuten werk. Smaakte heerlijk ! Ik ben ook een warm-eten fan en als kaneel er in voorkomt, ben ik helemaal verkocht. De appel ga ik morgen raspen. Bedankt voor dit heerlijke ontbijt-recept.

    • Nanja

      Super! Lekker varieren met fruit, granen en eventueel zuivel en dan heb je eigenlijk steeds weer een heel ander ontbijt! Misschien lust Han het zelfs! :-)

  2. Susanne

    Zalig! Ik maak het zelf ook dagelijks klaar. Maar dit nog even als tip: doe ‘s avonds de granen in water en zet dit weg bij kamertemperatuur. Giet de volgende ochtend het weekwater weg en doe dan pas de granen met de melk of water in de pan. Dit verbeterd de verteerbaarheid van de granen en verlaagd het gehalte aan fytinezuur waardoor de mineralen (voornamelijk zink) in de granen beter worden opgenomen door het lichaam.
    Aan de smaak van de havermoutpap veranderd het niets; het kost je alleen iets meer voorbereiding.
    Smakelijk!
    Groetjes,
    Susanne

  3. Wilma

    Havermout met appel en kaneel vind ik s-morgens heerlijk. Deze zomer ga ik het proberen met kwark, alleen weet ik niet welke kwark ik moet kopen. In plaats van appel doe ik er aardbeien of ananas doorheen. Het bovenstaande recept is een echt succes. Dank je wel Nanja. Groetjes Wilma.

Wat vind jij?

x

Mis geen enkel blog van mij en schrijf je nu in!