Lijnzaad

Lijnzaad; lekker en gezond!

Ik blijf het nog steeds bijzonder vinden dat een klein zaadje zoals bijvoorbeeld lijnzaad, zoveel voedingsstoffen en positieve effecten op ons lichaam kan hebben! Weet jij eigenlijk waarom lijnzaad zo gezond en goed voor ons is?

Wat is lijnzaad eigenlijk? 

Lijnzaad is het zaad van een vlasplant en bevat veel (35%) olie. Deze olie in lijnzaad is rijk aan meervoudig onverzadigde vetzuren vooral veel alfa-linoleenzuur  (een essentieel omega-3 vetzuur). De smaak van lijnzaad is een beetje noot-achtig. Daarnaast bevat lijnzaad veel vitamines, mineralen en vezels, je moet er dus lekker op kauwen! Lees hier waarom vezels zo belangrijk voor ons zijn! 

Waar is het goed voor?

De bekendste werking van lijnzaad is zijn positieve invloed op de spijsvertering en de stoelgang. Deze werking dankt lijnzaad vooral aan de hoeveelheid slijmstoffen. Doe maar eens een eetlepel lijnzaad in een glas water, dan zie je vanzelf wat er gebeurt!

Door deze slijmstoffen kan lijnzaad veel vocht opnemen wat volume en soepelheid geeft aan de ontlasting. Je zult begrijpen dat als je lijnzaad eet je hier dus ook voldoende bij moet drinken om dit effect te bereiken.

Verder is lijnzaad ook heel effectief als je wat kilo’s kwijt wilt; het hoge vezelgehalte geven lang een verzadigd gevoel. Ook is het hoge gehalte aan omega-3 vetzuren heel goed voor onze hart- en bloedvaten.

Verschillende vormen

Lijnzaad wordt in verschillende vormen verkocht. Zeker in de natuurvoedingswinkels vind je deze verschillende vormen:

  • Heel lijnzaad
  • Gebroken lijnzaad
  • Gemalen lijnzaad
  • Lijnzaadolie

Heel lijnzaad heeft als nadeel ten opzichte van de gebroken of gemalen variant dat de voedingsstoffen uit het lijnzaad niet kunnen worden opgenomen in het lichaam. Deze komen er aan het einde van de rit in zijn geheel weer uit. Het effect van de slijmstoffen is echter weer groter bij het hele zaadje.

Gebroken of gemalen lijnzaad heeft als nadeel dat het heel makkelijk ranzig wordt omdat het hoge gehalte aan omega-3 vetzuren snel resulteert in oxidatie. De oxidatie gebeurt onder invloed van licht, daarom kan je lijnzaad het beste in het donker bewaren. Om dit te voorkomen is het verstandiger om heel lijnzaad zelf te breken of te malen in kleine hoeveelheden. Op deze manier kan je ook makkelijk de verschillende lijnzaadproducten combineren.

De concentratie van omega-3 vetzuren is het grootst in lijnzaadolie. Hiermee is lijnzaadolie een van de meest geconcentreerde natuurlijke bronnen van alfa-linoleenzuur.  In plaats van deze vetten uit de ‘chemische’ margarine te halen kan je ook kiezen voor lijnzaadolie!  Niet iedereen vindt lijnzaadolie echter lekker, het heeft nogal een sterke uitgesproken smaak.

Ook de lijnzaadolie wordt snel ranzig. Je kan dit voorkomen door vitamine E capsule te breken en te mengen met de olie in de fles. De vitamine E beschermt namelijk tegen de oxidatie. Lijnzaadolie bewaar je het beste in de koelkast. Je mag deze olie alleen koud gebruiken, dus niet geschikt om in te bakken.

Hoe gebruiken?

Meng de zaadjes (al dan niet gebroken) door je schaal met yoghurt, kwark of havermout. Dit is ook mijn manier om lijnzaadolie te verwerken; ik meng een scheutje door mijn ontbijt. En wat betreft de smaak van de olie, daar ben ik zelf inmiddels helemaal aan gewend. Geloof zelfs dat ik het lekker vind! :-)

9

3 Reacties

  1. Paul

    Hallo Nanja,
    ja, best lekker inderdaad!
    In tegenstelling tot veel andere oliën en zaden bevat lijnzaad/-olie ook relatief veel (ca. factor 4 meer) Omega-3 in verhouding tot Omega-6. Ook Chia zaad bevat relatief veel van de betere Omega-3.
    Op de biologische markt van vrijdagochtend (tot 2 uur ‘s middags) in Den Bosch staat een handelaar die biologisch verantwoord gekweekte produkten verkoopt waaronder lijnzaad (heel en gebroken).
    Ze gaven nog het advies om het vooral donker te bewaren.
    groeten,
    Paul

    • Nanja

      Hoi Paul,
      Dank voor je aanvullingen. De donker bewaar tip voeg ik nog even toe aan het bericht! En wat betreft omega-3 en 6, daar is een volledig apart blog aan te wijden! Ik ben zelf ook fan van de biologische markt op vrijdag in Den Bosch, staan meer bijzondere kramen!
      Groetjes,
      Nanja

  2. siska

    Ook ik probeer meer vezels binnen te krijgen en doe hele lijnzaadpitjes in heel veer recepten. Zo ook door mijn sla en pastasaus (eigenlijk door iedere saus).

Wat vind jij?

x

Mis geen enkel blog van mij en schrijf je nu in!