Kiwi

Kiwi; gezonde vitaminebom!

Vanochtend begon ik de dag met 2 lekkere rijpe kiwi’s en dat gaf mij meteen het gevoel dat ik mijn lijf een enorm lekkere vitamineboost had gegeven.

Dit maakte me nieuwsgierig naar dit bijzondere vruchtje en hij blijkt nog veel bijzonderder dan ik al dacht!

Kiwi komt van oorsprong uit China

Ik was verbaasd om te lezen dat de kiwi van oorsprong uit China komt. Ik wist niet beter of zijn roots lagen in Nieuw-Zeeland. In het begin van de 20e eeuw is de kiwi naar NIeuw-Zeeland gehaald en is het een erg belangrijk exportproduct geworden.

De naam ‘kiwi’ heeft de vrucht wel te danken aan de Nieuw-Zeelanders; uit marketing overwegingen werd de oorspronkelijke Chinese Kruisbes genoemd naar een inheemse vogel: de kiwi die inderdaad veel gelijkenis vertoont met de vrucht :-)

Wat maakt de kiwi nou zo gezond?

De kiwi behoort tot de top-5 van vruchten met de meeste vitamines. Daarnaast bevat de kiwi veel mineralen en andere gezondheidsbevorderende stoffen.  Hieronder een paar die mij vooral opvallen:

  • Een kiwi van 100 gram bevat ruim 1.5 maal de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine C! Vitamine C helpt bijvoorbeeld bij het krijgen of houden van een goede weerstand, zorgt voor een goede conditie van huid en bloedvaten en stimuleert daardoor de wondgenezing, zorgt voor sterke botten en bevordert de opname van ijzer uit de voeding
  • De kiwi bevat de meeste vitamine E van alle vruchten. Aangezien een kiwi geen vet bevat wordt de kiwi een vetarme bron van vitamine E genoemd. Aangezien vitamine E een vetoplosbare vitamine is is het dus van belang om in combinatie met de kiwi iets met (gezonde) vetten te eten (zoals bijvoorbeeld wat noten)
  • Kiwi’s bevatten veel voedingsvezels, die helpen bij een gezonde werking van de darmen en de stoelgang. In Nederland eet bijna iedereen te weinig vezels dus een extra vezelbommetje in de vorm van een kiwi is mooi meegenomen!
  • Een kiwi is een goede bron van kalium dat van belang is voor een goede bloeddruk
  • Kiwi’s zijn rijk aan magnesium. Magnesium is van belang bij het functioneren van spieren, overdracht van zenuwprikkels en stevigheid van het skelet

Kiwi’s bezitten de hoogste voedingsdensiteit van alle populaire fruitsoorten. De voedingsdensiteit is een maatstaf waarmee de voedingswaarde wordt vergeleken met de hoeveelheid energie. Met andere woorden: per eenheid energie (kcal) levert de kiwi de hoogste voedingswaarde.

Mmm… duurzaamheid?? 

Verantwoord is het natuurlijk niet om de kiwi helemaal uit Nieuw-Zeeland te laten komen, maar tegenwoordig komen de kiwi’s ook regelmatig uit Italie. Nog niet direct lokaal maar wel een stuk minder belastend en omdat het zo’n bijzonder gezond (en lekker) vruchtje is koop ik ze dan toch regelmatig.

Dit vind ik nog best een lastige overweging maar soms zijn de voedingswaarden (en smaak) van bepaalde producten zo goed dat de keuze dan toch soms anders uitvalt. Niet schijnheilig vind ik, zolang ik de overweging maar blijf maken en dit dan ook bewust doe!

Wat vinden jullie??

13

4 Reacties

  1. Paul

    Aangezien de Nieuw-Zeelanders onze tegenvoeters zijn zou je zeggen dat ze hier in NL ook moeten kunnen groeien… Tja, hoe minder transport hoe beter; aan de andere kant: de kiwi heeft kennelijk een erg hoge voedingsdensiteit. De transportkosten vallen dan misschien nog relatief mee.

    Ik ben net terug uit Spanje/provincie Valencia waar ze nu heerlijke “spaanse mispels” hebben. Het blijken feitelijk loquats te zijn. Een beetje hetzelfde formaat als de kiwi, erg lekker en op dit moment ook in NL verkrijgbaar.

Wat vind jij?

x

Mis geen enkel blog van mij en schrijf je nu in!