Eieren

In mei leggen alle vogels een….

Ei!

Ik ben een groot fan van eieren, gekookt op een boterham met wat tuinkers, in salades, als omelet met een flinke portie groenten en in een voedzame frittata. Heerlijk!

Hoeveel eieren mag je nou eten?

Lange tijd heeft het ei een wat slecht imago gehad door het cholesterol in de eidooier. De conclusie van een Britse studie uit 2009 was echter dat alhoewel er veel cholesterol in de dooier zit, deze nauwelijks van invloed is op de bloedcholesterolwaarden in je lichaam. Een te hoog cholesterol wordt vooral veroorzaakt door aanleg en het eten van te veel (verzadigde) vetten en niet zozeer door het eten van cholesterol. Cholesterol uit de voeding wordt namelijk maar in beperkte mate door het lichaam opgenomen.

Een ei per dag is voor gezonde mensen dus helemaal niet slecht. Het voedingscentrum blijft vasthouden aan het advies om maximaal 3 eieren per week te eten maar ik ben blij met de uitkomsten van de Britse studie :-)

Wat zit er in een ei?

Eieren zijn een bron van belangrijke voedingsstoffen zoals vitamine A, vitamine B2, foliumzuur, vitamine D, vitamine E, fosfor, ijzer, zink en jodium.  In eieren zitten ook stoffen die goed zijn voor het netvlies van je ogen, zoals luteïne.

Een ei bevat circa 80 calorieën geven langere tijd een verzadigd gevoel.

Ei-weetjes

  • Alle vogeleieren zijn eetbaar, inclusief de schaal
  • Door de eieren met de punt naar beneden te bewaren blijven ze langer goed
  • Omdat de schaal van eieren poreus is nemen ze snel geurtjes over. Bewaar ze daarom niet in de buurt van sterk ruikend eten zoals vis, ui of knoflook
  • Na het koken is het goed om de eieren te laten ‘schrikken’, dan zijn ze makkelijker te pellen maar het stopt ook het stollingsproces
  • Gemiddeld eten we 185 eieren per persoon per jaar, waarvan zo’n 140 hele eieren en de rest verwerkt in bijvoorbeeld koekjes en mayonaise
  • Als een ei vers is, is de luchtkamer klein waardoor deze in koud water zinkt. Hoe ouder het ei hoe groter deze luchtkamer wordt. Een ei dat in koud water blijft drijven is minstens 5 weken oud.
  • Of een ei vers is, kun je ook controleren door het te schudden. Een vers ei hoor je tijdens het schudden niet klotsen, een oud ei klotst wel
  • De kleur van de schaal van het ei wordt bepaald door het ras van de kip

Het ei vertelt je precies waar hij vandaan komt
Op alle eieren staat een stempel, de eicode. Het eerste cijfer geeft aan in welk soort houderijsysteem het ei is gelegd:

  • 0 : Biologisch ei
  • 1 : Vrije uitloop ei
  • 2 : Scharrelei
  • 3 : Kooiei (legbatterij)

Ruim 84% van de eieren die in Nederlandse winkels worden verkocht, zijn scharreleieren. Ongeveer 5% is van kippen met vrije uitloop, 2,5% is biologisch.

Sinds 2012 zijn legbatterijen verboden in de EU, het blijkt echter dat in bewerkte producten nog wel veel legbatterij eieren verwerkt worden die dus van buiten de EU worden gehaald en dat is niet te zien aan de verpakking! Foodwatch is hier een actie tegen gestart met als doel dat de informatie op de bewerkte producten wordt verbeterd.

De eicode geeft vervolgens nog aan in welk land het ei is gelegd (bijvoorbeeld NL) en op welk bedrijf (laatste cijferreeks)

Dus: eit smakelijk!

11

Wat vind jij?

x

Mis geen enkel blog van mij en schrijf je nu in!