Hoe overleef ik de feestdagen?

Gezond en lekker, ook tijdens en ná de feestdagen

December is bij uitstek de maand van gezelligheid, genieten van familie, vrienden en lekker eten en drinken. Lekker eten en drinken slaat nog wel eens door naar te vaak en te veel eten en drinken. Dit met alle gevolgen voor je gevoel van welzijn op de tussenliggende dagen en je gewicht in januari :-(

Dat kan ook anders! Hieronder 6 korte tips om de feestdagen gezond en zonder onnodige extra kilo’s door te komen:

  1. Bedenk dat er eigenlijk maar 5 echte feestdagen zijn in december! Sinterklaasavond, kerstavond, 1e en 2e kerstdag en oudjaarsavond…. Geniet op deze dagen maar houd (misschien wat extra) mate op de andere dagen
  2. Durf ook een keer nee te zeggen. Je hoeft niet alles wat je wordt aangeboden aan te nemen. Ongemerkt kan je al veel eten voor het diner begonnen is
  3. Drink ook op de feestdagen voldoende water. Water geeft een verzadigd gevoel en zorgt ervoor dat afvalstoffen afgevoerd kunnen worden
  4. Als je op de feestdagen zelf kookt heb je het menu dus ook zelf in de hand en kun je dus makkelijker gezonde(re) voeding op tafel zetten; start met een licht voorgerecht, vermijd zware sausen (of serveer deze apart) en bereid je nagerecht op basis van fruit in plaats van bijvoorbeeld chocola
  5. Sla het ontbijt op de feestdagen niet over omdat je denkt dat je de rest van de dag toch wel voldoende zal eten. Met het ontbijt stimuleer je je stofwisseling en voorkom je dat je juist later op de dag door hongergevoel minder weerstand zult kunnen bieden aan alles wat wordt aangeboden
  6. Vergeet niet te genieten!

Fijne feestdagen!

6

Wat vind jij?

x

Mis geen enkel blog van mij en schrijf je nu in!