Etiketten scan

Hoe lees ik een etiket?

De informatie op producten in de supermarkt staan zijn voor veel mensen abacadabra. Als je bewuster met voeding en eten om wil gaan is het wel heel handig om deze data om te zetten in kennis. In deze blog een aantal tips.

  1. De ingrediëntenlijst moet zo worden opgesteld dat de producten in volgorde van afnemend gewicht staan genoemd. Het ingrediënt dat als eerste genoemd wordt is dus het ingrediënt wat er het meeste in zit. Op het etiket op de foto bij het blog zie je dat na bereiding deze Chinese kippensoep voor het overgrote deel uit water bestaat en meer suiker dan de 0.3% kip bevat….
  2. Naast de ingrediëntenlijst staan ook de voedingswaarden vermeld, de hoeveelheid energie (kilocalorieën), koolhydraten, eiwitten e.d. De voedingswaarden worden soms per 100 gram en soms per portie genoemd
  3. Light producten mogen wettelijk alleen ‘light’ heten als ze ten opzichte van het normale product 30% minder energie, vet of suikers bevatten. Bedenk hierbij dat minder van het een vaak meer van het andere betekent; in light chips worden de vetten vervangen door koolhydraten (suikers) die ook energie leveren
  4. E-nummers zijn stoffen die aan voedingsmiddelen worden toegevoegd om ze te ‘verbeteren’. Dit zijn bijvoorbeeld kleurstoffen, conserveermiddelen en smaakversterkers. Het staat fabrikanten vrij om óf het nummer óf de naam te vermelden waardoor vergelijken van producten wel eens moeilijk wordt. Een aardig boekje waarin je de achtergrond en de mate van schadelijkheid van E-nummers kunt opzoeken is: Wat zit er in uw eten? van Corinne Couget.
  5. Gezondheidskeurmerken zoals ‘ik kies bewust’  kunnen misleidend werken en willen niet altijd zeggen dat het een gezond product is. Dit keurmerk wordt namelijk gegeven aan de gezondere keuze binnen de betreffende productgroep. Bijzondere ontwikkeling is naar mijn mening dat met ingang van 16 april 2013 het ‘Ik kies bewust’ keurmerk een officieel keurmerk voor gezonde voeding is…

Een mooie bijkomstigheid is de uitkomst van een recent Amerikaans onderzoek: Mensen die etiketten lezen zijn minder zwaar!

In een eerder blog schreef ik over Michael Pollan en haalde daar een van zijn tips aan ‘ mijd voedingsproducten die meer dan 5 ingrediënten bevatten’. Een supertip en maakt het lezen van etiketten ook een stuk eenvoudiger :-)

4

2 Reacties

  1. mireille

    Ha Nanja!

    Mireille hier, van de cursus gister! Wat een mooie site heb je zeg! Erg leuk ook dat je over gezonde voeding blogt. Ik zet je in mijn volglijstje. Kan ik je al vinden bij bloglovin? Dat volgt wel makkelijk.
    Veel.plezier met bloggen én met de foto’s naturlijk! :-D

    Groetjes Mireille

  2. Wilma Verzuu

    Beste Nan, Altijd genieten van je mooie site, ik kijk er graag naar en leer er nog iets van. Groetjes Wilma.

Wat vind jij?

x

Mis geen enkel blog van mij en schrijf je nu in!